Tuesday, May 20, 2008

Tisdag Den 21 December, 5200 BC

Kille #1: -"Mithra så kallt det är idag!"
Tjej #1: -"Ja, och mörkt med. Hurrrrvvv!"
Kille #2: -"Mmm. Och inte blir det bättre än på länge. Flera månvarv minst! Och Ingenting att göra fram tills dess utom att hålla djuren vid liv och laga taket hela tiden."
Tjej #2: -"Ja, ush vad tråkigt."
Kille #3: -"Nä fy Mithra, vad deprimerande. Mörkt och kallt och jobbigt, och ingenting att se fram emot!"
Tjej #3: -"Men vad jobbiga ni är. Härmed förklarar jag detta för Happy Happy Tuesday! Slakta några grisar tills ikväll så ordnar vi en fest!"
Kille #1: -"Ja! En fest!"
Kille #2: -"Men det är ju mörkt ju...."
Tjej #2: -"Päh! Det är väl lika mörkt om vi inte har en fest! Vi kan göra och tända en massa ljus, så blir det både varmt och ljust."
Kille #1: -"Jag kan fixa lite granris att lägga här och var, så blir det ännu varmare!"
Tjej #3: -"Ta en hel gran när du ändå är på gång, så blir det lättare att bära."
Kille #3: -"Ja! Och så har vi nånstans att sätta ljusen!"
Tjej #3: -"Jag har lite sparad potatis som jag kan koka."
Kille #2: -"Jag har bara lite tråkig gröt..."
Tjej #3: -"Men ta med det! Det blir gott. Annars kan vi ställa ut den utanför huset, så blir husgudarna glada."
Tjej #1: -"Men om ni ska göra allt det här, så vad ska jag göra?"
Kille #1: -"Du kan helt enkelt ge nånting till oss, så är vi kvitt. :P"
Tjej #1: -"Men ska jag fixa fem presenter till ikväll? Hur ska jag hinna det?"
Tjej #3: -"Tja, det är ju sant; det hinner du aldrig. Men vi kan ju hjälpa dig på traven och fixa en present var till nån annan, så kan du dela ut dem?"
Tjej #1: -"Ja det låter bra! Men jag behöver ha dem i någonting... Är det nån av er som har nåt bra att bära i?"
Kille #1: -"Jag har en luva! Den går att bära i!"
Kille #2: -"Jag har ju iochförsig en säck, den kan du väl ta?"
Kille #3: -"Jag har en bock! Den kan bära presenterna ifall det blir tungt!"
Kille #1: -"Den kan nog hellre hjälpa mig att bära min gran..."
Kille #3: -"Ja det är nog sant. Men den får stanna här över natten, så tar jag hem den imorgon!"
Kille #1: -"Låter bra! Den kan stå vid granen."
Alla: -"Då så, då sätter vi igång! Fixa granris! Hämta en gran! Ta hit gröten!" Etc, etc.


Och så var julen född.

No comments: