Tuesday, July 8, 2008

Massive Block Of Text

Hemma. Puh.

Att man kunde älska fyra väggar och ett tak så mycket, det visste jag inte. Åtta dagar på en dansk äng under stekande sol kan göra så mot en.

Nåja, samlas nu barn, skall jag berätta om det lilla landet nere till vänster; Danmark.

För det första så förstår ingen i hela Danmark Engelska ordentligt, och de hatar dessutom svenskar. Dessutom misstänker jag att de ändrar runt de danska orden för att säga siffror helt på måfå, bara för att göra folk förvirrade. "Tje-o-fjärs" kan betyda allt mellan 36 till 63 till 60 till 120. Det beror bara på situationen misstänker jag. Och väldigt många ställen hade viktig information enbart skriven på danska, istället för (som man brukar ha på en stor internationell festival) danska och också engelska.


Sedan, själva festivalen: det märks direkt att den är större än till exempel Hultsfred; det finns folk överallt hela tiden, ännu mer än hur det brukar vara på hultan. Det är också en lite hårdare stämning; folk är lite mer otrevliga och knuffiga, men det kan vara för att de faktiskt säljer öl och sprit inne på campingområdet, för en ganska billig penning, så folk kanske är fullare oftare. Jag vet att jag var det.

De hade också rätt dåligt med vattenkranar tyckte jag, så man var nästan konstant dehydrated. Att det var brännande sol under alla dagar utom de sista två och att man drack öl eller jack daniels hela tiden gjorde nog inte saken bättre.

Detta betyder inte att jag klagar, det är bara att det var en märkbar skillnad. De flesta folk var fortfarande otroligt sjysta, man kunde sätta sig i en konversation med typ vem som helst, dela öl eller röka eller vad som helst. Man fick låna bandaren från folket i tälten brevid när de skulle fara nånstans, så länge man lovade att lägga in den i deras tält. Hade nån slut öl så fick h*n alltid det av nån annan ett tag. Det mysiga med festival alltså.

Det fanns också en hel del aktiviteter man kunde gå på: de visade bio (som jag aldrig gick på, men borde; verkar vara skitbra bakiskur), de hade en Quiet Arena där det var tyst och rent, och där de anordnade Silent Disco på kvällen. Då spelade de inte musik, utan alla dansade med sin egen musik i hörlurar. De hade ett bakisområde där man kunde ligga i hängmatta och se på gamla M*A*S*H-avsnitt, och flera trevliga uteställen där man kunde sitta och äta eller ta en drink.

Vi hände dock mest vid tälten eller vandrade runt ifall vi inte skulle se ett band. Detta leder mig osökt till Campet:

Vårt Camp var på sätt och vis tvådelat: Det ena var Camp Üst, där det bodde ett gäng skåningar och några norrlänningar, varav vi kände två sedan innan. De hade en massa tält, två partytält ihopsurrade, och en satans massa tarp de spänt upp som skydd mot solen, eventuellt regn och omedelbar insikt utifrån. Där brukade man sitta och dricka öl, lyssna på techno eller reggae och röka, eller snacka skit på skånska.

Sedan hade vi vårt Camp, Camp Nipple. (Namnet kom fram sakta men säkert då vi tyckte att ordet "Nipple" var roligare och roligare, plus att mina bröstvårtor av okänd anledning lyckades bli skadade på olika sätt [De blev skjutna med luftpistol, de blev nypta i en nypartävlig, de blev bitna i ett slagsmål, etc etc].) Det låg bara precis över vägen (Väg som i festivalväg alltså; en remsa gräs cirka tre meter bred där man inte tältade. Campingområdet var indelat i rutor av sådana vägar.) från Camp Üst, och var lite mindre. För det första var det bara tre tält, och vi hade varken tarp eller partytält. Där bodde jag, min barndomskompis J, Js ex S (som är 50-50 Aussie/Norska och alltså kan engelska och skandinaviska), och Ss gamla backpackertjejkompis C (som är 50-50 aussie/irländska om jag inte missminner mig, och som bara kunde engelska [tja, plus de språk hon plockat upp i utlandet. Det var mycket ofrivillig spanska i Camp Nipple]), och det var vi som utgjorde Camp Nipple. Vi kom på att nästa år ska vi ha en banderoll med oss, samt lösbröst man kan köpa på Buttericks. Hur det fakiskt blir med detta får väl tiden utvisa :)


Det dagliga livet i Camp Nipple gick ut på att vakna i alldeles för mycket kläder på morognen, då nätterna var iskalla medans solen förvandlade tältet till en brännugn varje morgon. Så man vaknade trött och bakfull och med en kroppstemperatur på cirka förti grader varje morgon, slet av sig kläderna och slet upp tältdörren och somnade sedan om, liggandes halverst inne, halverst ute ur tältet. När man senade vaknade igen var man antingen urtörstig eller fruktansvärt kissnödig, eller både och. Underligt nog var jag aldrig särskilt bakis.

Senare på dagen kom vad jag kallade "The Hour Of Death", som egentligen varade från cirka tolv på dagen till fyra fem på eftermiddagen. Det var då som solen brände hårdast och det inte fanns nånstans att ta vägen. Tälten blev olidligt varma att vara i så man kunde inte vara där, men var man utomhus brände man sönder sig på kort kort tid. Efter att vi lärt oss detta började vi spänna upp handdukar, filtar, sjalar och sovsäckar runt campet på olika snillrika sätt för att ha så mycket skugga som möjligt; som tur var hade någons tält kollapsat i närheten och sedan blivit antingen trashat eller övergivet, så där kunde man scavenga lämpligt material i stil med tältpinnar och snören. Det blev ganska bra faktiskt!

Senare på veckan, när banden börjat spela och det var lite kallare, så brukade vi bege oss in på området och kolla band eller leta god mat eller sitta i gräset och dricka vin. Jättemysigt.

Senare på kvällen brukade vi leka dryckeslekar; favoriten var "Fuck The Dealer" som vi spelade med Ss gamla pin-up porrspelskort. Det går ut på att en är dealer, och drar ett kort. Sedan ska en annan person gissa vilket nummer det är (alltså äss, knekt, två, etc). Gissar h*n fel säger dealern "högre" eller "lägre" och personen får gissa igen. Gissar h*n fel igen, måste h*n dricka mellanskillnaden (altså gissade h*n knekt och rätt var kung måste h*n dricka två klunkar). Gissade h*n rätt måste dealern dricka kortets siffra i klunkar. (Alltså knekt är elva, kung är tretton, etc). Sedan får en annan person gissa. När tre personer i rad har gissat fel, blir nästa person dealer.
En hemsk lek, som var hemskt rolig. Lektes med Jack Daniels blandat med cola.
Lekte vi inte den så gick vi till andra Camp och snackade skit, eller så vandrade vi bara runt och kollade runt. Eller så satt vi och snackade skit i vårt eget camp, eller dansade, eller gick och åt, eller satt och rökte eller .... tja. Allt man gör på festival.

Detta var förstås ifall det inte var något band på. Vi var ju där tre dagar innan det första bandet ens kom på. Efter banden börjat var det lite knepigare; då var man tvungen at tajma fyllan med banden men ändå så att man var vaken länge. Det blev svårare. Men då fick man å andra sidan se en massa band.

Förutom detta hände ju förstås en massa saker varje dag som inte går att beskriva ordentligt. Man måste ju ha varit där. Men det ovanstående utgör litet av en skelettstruktur av livet på roskilde.


Låt mig förresten ge några axplock av saker jag minns:

-- När en naken man med hatt kommer gående längs gatan så reagerade jag inte särskilt mycket. När denne man några kvarter längre ner längs vägen plötsligt bredbent visar pungen för en kille som sitter där och sedan stjäl hans vilstol och springer för livet, då reagerade jag (dvs skrattade häcken av mig). Han hann undan, men någon kvart senare kom den bestulne killen gående lugnt längs med gatan med sin vilstol i händerna och ett mycket belåtet leende i ansiktet efter att ha lyckats leta upp kille och ta tillbaka sin stol. Han fick allmänna applåder längs vägen.

-- När jag och C hamnar i en fyllediskussion om huruvida tälten ser ledsna ut eller inte, och jag flyttar över den genom att peka på en grupp människor dryga fem meter bort och säga
-"But those people look happy!"
-"No! You can't tell that from here, it's too dark!"
-"Go ask them!"
-"They wouldn't TELL us if they weren't happy, they'd lie!"
-"You'd be able to tell if they did, so go ask them!"
-"NO!"
-"YEAH!"
-"ALRIGHT, FINE!"

varpå hon stormar över till dem och säger högt "EXCUSE ME! ARE YOU - OH!"
och det visar sig att det var en kille hon haft sex med i ett land någonstans för ett drygt år sedan. What are the odds?

-- När jag hade kraftigt underskattat styrkan hos en viss substans och fått i mig för mycket, och därmed omedelbart lagt mig ner på gräsmattan för att vila litet, och börjar få för mig att jag inte ligger på TOPPEN av jorden utan på SIDAN, och därför tar ett stadigt tag om gräset för att inte falla av. En sådan kärlek till moder jord har jag aldrig känt förr.

-- När några ett kvarter längre ner startar ett luftmadrassriddarspel.

-- När det går förbi en kille klädd som Kung Salomon, komplett med krona och spira och långt vitt skägg, och proklamerar visdom som "Man Får Inte Ha Sex På Festival" med mera.

-- De killarna som anordnade en Slip-n-Slide av presenning, tvål och vatten, och man bara slängde sig och gled hur långt som helst på presenningen.

-- Tjejen som hade varit med i Oil Wrestling och därför blivit helt insmord i matolja i drygt 28 graders värme. Stackars tös.

-- När jag och en danska umgicks i mitt tält den första iskalla natten, och vi bara hade en sovsäck att dela på, vilket är svårt när den är litet trasig och inte går att stänga ordentligt. Så så fort någons kroppsdel hamnade utanför blev det omedelbart ett hektiskt trasslande för att få in den i den kollektiva värmen igen. Och folk säger att det är ett slöseri med tid att spela tetris.

-- När en person (inte jag) fått ett piller i present av en kille på en spelning, och sedan började röra sig och prata i samma takt som William Shatner i Family Guy, och som sedan fick för sig att de stora uppsiktstornen egentligen var vakttorn och låg och spanade efter helikoptrar halva natten.

-- Lappen någon satt upp där det stod "Mathias från Örebro, minns du Roskilde förra året? Fick aldrig veta ditt efternamn." Och under det, en bild på en tämligen söt tämligen nyfödd bebis. Och under det: "Det här är din son, du kan kontakta mig på 070-blablablabla, /Camilla"

-- Fylleslagsmålet jag och C hamnade i, med varandra. Jag minns inte vad det handlade om egentligen, men jag tror det var mest på skämt. Det eskalerade dock snabbt till en slagsmål utan nåd i hennes tält, vi skrek och morrade (! faktiskt MORRADE) båda två och försökte brotta ner den andra. Vi använde inte knytnävarna, men bets och sparkades och klöstes och en hel del öronfilar utväxlades. Vid ett tillfälle sparkade hon ut mig ur tältet och ropade "Get back in here you motherfucker!" varpå jag svarade "You Witch!" och slängde mig in igen i en flygtackling som fick omkull henne. Det var här som jag blev biten hårt i ena bröstvårtan genom skjortan, men jag hämnades senare med att slå hennes ansikte i en ölburk så den bucklades.
Jag förlorade dock, fast inte med mycket tyckte jag. Hon hade ett lätt blåöga och en del mindre blåmärken, jag ett blödande sår i handen som hon bitit (!) upp, ett par skrapsår och ett kraftigt bitblåmärke i armen, och ett par tovor avslitet hår som vi hittade dagen efter liggandes utanför tältet.
Det var faktiskt en jätterolig fajt, och vi var inte alls ovänner dagen efter eller så, snarare tvärtom.

-- När jag och C hade ett fyllerace till matstället för att vi var så hungriga, men hon hade druckit lite för mycket för att springa och blev dessutom ivrig att vinna, så hon föll tre gånger på dryga tio meter.

--Tusentals saker till.


Nä, det var en skoj festival. Och det var ju förresten lite musik med där nånstans, som jag kanske borde prata om nån gång också.

No comments: