Wednesday, September 26, 2007

Hello There, Cousin!

På vagnen på väg hem från Kompis L så satt jag i godan ro och läste en bok. På Wavrinskys plats kliver det på en såkallad Crazy Person, och eftersom jag är den enda i vagnen så kommer han glatt fram och slår sig ner brevid mig.

Intressant samtal följer. Jag är inte helt säker på alla detaljerna, men han började med att säga att vi var släkt. Jag svarar med att "nja, det är vi nog inte, jag är ju egentligen från Norrland..." men han påpekar då att han har släktforskat tillbaks till 1609 och har ganska lätt för att se på folk ifall de är släkt med honom. Han säger att det syns bäst på pannan, och när jag kollar så ser jag att tamejfan om han och jag inte har likadan panna!

Sedan fortsätter han med att han minnsann inte heller är härifrån, han tillhör släkten Spaulding (är inte säker på vad han sa, pratade fort och mumlade mycket) som invandrade från Belgien med vallonerna, "den största invadrarsläkten i världen" så vi kan ändå vara släkt. Och ta mig fan om jag inte själv ju faktiskt är ättling till en vallon.

Sedan pratar han lite osammanhängande om att de brukade ha stora Spauldingträffar där alla som var släktingar kunde komma och vara, men det blev problem med det på grund av - och här sänkte han rösten och viskade - "rashat". Så de var tvungna att smyga med det nu. Sedan började han beklaga sig högt över den nya DNA-tekniken, och att man med bara lite blod kan avgöra ifall folk är släkt. Men han var inte så orolig, eftersom "vi har ju en massa folk på betydande positioner i samhället" så ifall någon skulle börja använda tekniken "för rasistiska syften" så skulle han självklart få reda på det. Här gav han mej en knowing blick, och strök sig i skägget.

Sedan berättar han om hur "vi i släkten" har det lätt för fysik, han var själv en halv poäng ifrån att spika det stora fysikprovet i gymnasiet sa han, och lärarn nästan grät när han var tvungen att berätta det. Sedan så när han gick på chalmers så var det lite jobbigare, men det gick rätt bra ändå.

Här var vi framme så vi gick av, och det finns en hel del som jag inte vet hur jag ska kunna redogöra för i något sammanhang. Han var till exempel en jäkel på kula.

Så för att sammanfatta: likadana pannor, båda vallonättlingar, bra på fysik, gått på chalmers... jag tror jag träffat en crazy alternativ-framtidsversion av mig själv. Han hade tillochmed rött hår (eller rött skägg, han var rätt skallig).

Hmm. Jag kanske skulle släktforska lite...

No comments: