Wednesday, August 22, 2007

Stettsonhattar

Jag var och hälsade på Klasskompis Joh häromdan, såg film och käkade popcorn och såg futurama och så, snackade skit och hade trevligt. Filmen vi såg var Darwin Awards, filmen baserad på siten med samma namn, och den växlade mellan jätterolig och... förutsejbar? förutsigbar? Predictable.

Fast sen efter ett tag så tog filmen slut, och vi letade efter andra saker att göra. Nu, tvärs över gatan ligger det en hattaffär. Ja, faktiskt, en affär enbart för hattar. Den heter Hatt-Nytt, med bindestreck och allt, och drivs av en kvinna som är cirka åtta-nio hundra år. Så vi gick självklart dit och browsade hattar.

Gud så många olika hattar det finns, av alla de former. Cowboyhattar i läder eller leopardskinn, aristokrathattar eller skorstenshattar, plommonstop och deckarmössor. Och Författarhattar med en fjäder i. De heter Stettsonhattar, lärde oss tanten vänligt. Alla Stettsonhattar har fjädrar i sig. Och de ser ut som Författarhattar.

Vi undrade lite hur tantens affär överhuvudtaget kunde gå runt och överleva på att enbart sälja hattar, men sedan såg jag att de kostade runt tolv-och fjortonhundra per hatt, så då flydde vi fort därifrån innan vi råkade ha sönder någonting.

Så nu kan jag massor om hattar.

Jag vet också den perfekta raggningsrepliken när jag ska bryta isen nästa gång.

"Vad tycker du om Stettsonhattar?"

1 comment:

Lisa said...

Förutsägbar. ;)