Tuesday, July 10, 2007

Diverse Godbitar

John Cusack är härmed nominerad till priset som "alltid en bra skådis" efter att jag sett honom helt nyligen i dels nya bra filmen 1408, och dels i gamla favoriten Grosse Pointe Blank. Han är också bra i sådana filmer som High Fidelity, Being John Malkowich och Identity, och detta är bara de filmer jag kan nämna på rak arm. Jag har aldrig sett honom göra en dålig roll.


Kolla in den här youtubevideon från senaste gången jag var på sticky*, och lyssna på låten. Alla som har varit på sticky de senaste året, eller har gått på magasinsgatan överhuvud taget, eller har tänkt gå på sticky, har hört den låten, men jag har aldrig vetat vad den heter och aldrig varit tillräckligt nykter för att komma ihåg att fråga, men nu vet jag vilken den är. Det finns också en mängd covers på den, alla från Sex Pistols till Wannadies.


U2's Stuck In A Moment är ganska lätt att spela på trummor, måste jag säga. Och dessutom trevlig att spela, vilket är viktigare. Ibland ramlar man över sådana låtar utan att vara beredd på det, och det är alltid trevligt. Speciellt när man kan göra om dem litegrann så att det passar en själv bättre, men fortfarande passar med musiken.


När jag dör har jag bara ett krav: det ska vara utomhus. Jag skiter i om det regnar, snöar eller är strålande sol, men det ska vara utomhus och jag ska vara vid medvetande. Gärna dagtid.

Helst också typ åtta hundra år gammal, men 'utomhus' är det viktiga ordet här.


Jag tycker synd om Percy Bysshe Shelly. Han var en writer, skrev en massa bra poesi (Ozymandias, någon?) och var kompis med Byron. Han ville säkert se sig som en viktig poet för framtiden, att han skulle skapa artistiska och djupa verk, och att namnet Shelly för evigt skulle påminna folk om honom, Den Store Lyristen.

Men så skrev hans fru Frankenstein helt apropå ingenting, och han hamnade för evigt på andra plats. Visst, det är mer pretto att gilla Percy, men faktum är att det finns Frankenstein-kaffekoppar men inte Ozymandiaskaffekoppar.


Jag gillar fåglar. De var dinosaurier en gång i tiden**.


*Not really.
**Jo faktiskt.

No comments: