Wednesday, July 11, 2007

The Fountain

är ännu en av dessa DarrenAronofsky-filmer som man inte kan se utan att känna sig omänsklig. I detta fall, en slags svindel inför sin egen dödlighet. Requim For A Dream var om knark, Pi var om galenskap/obsession/kunskap, men the Fountain är om något vi alla är med om: döden.

Helt bizarrt, faktiskt. Första gången jag såg den kände jag mig upprymd, andra gången deprimerad, nu känner jag mig mest mer meningslös, på ett bra sätt. Som att jag inte kan ställa till med stor skada, som att bara det faktum att jag levt räcker för att vara nöjd. Som att jag inte behöver bry mig om något, egentligen, utan att det räcker som det är.

Man behöver nog vara prettojohan för att förstå vad jag menar ;) Men det är okej.

2 comments:

Unknown said...

Har du alltså sett den konstiga filmen med det konstiga trädet tre gånger??

Kanot said...

Mera som 2.25 gånger. Först en hel gång, sen en halv gång (sista halvan) sen nu tre fjärdedelar (första halvan + sista fjärdedelen)

Man behöver inte se den i följd om man sett den en gång.